Бранимира Маркова е новият мениджър на националния отбор по художествена гимнастика и отговаря за подготовката на индивидуалните ни състезателки Невяна Владинова, Катрин Тасева, Боряна Калейн, Ерика Зафирова и Петя Борисова. Ето какво каза световната шампионка отборно от 1993 година за амбициите, момичетата, новия правилник и старта на сезона в Москва.
-Бранимира, какви цели си постави като мениджър на националния отбор за тази година?
-Личните ми амбиции са да създадем добра организация, да се оформи национален отбор. Момичетата работят много добре и между тях се създава добра конкурента среда. Искам да покажем силен отбор на Европейското и на Световното, като преди това трябва да стартираме силно и на Световните купи през месец април. Това са нещата, които ни предстоят в близък план. Най-голямата ми амбиция е да се представим много силно като отбор на Световното в София следващата година. Сега Европейското е отборно заедо с ансамбъла девойки и имаме финали на уредите. Няма финал в многобоя. Там целта е и двете участнички да са в първите 24, защото следващата година се играе само многобой, а сега в квалификацията. Квотите не са поименни.
-Разкажи по нещо за всяко момиче?
–С Невяна имам отношения отдавна, работим заедно вече седма година. Работата ми е много по-позната в сравнение с другите момичета. Както се казва, разбираме се с един поглед. Невяна има много голямо желание да се докаже, представя се все по-добре, започна сезона с амбиция. Тя вижда колко е напред и сега е въпрос да изгради стабилна психика, за да играе добре. Натоварена е психически, чувства се много отговорна. Виждайки колко е близко до медалите, това й създава напрежение и допуска грешки поради тази причина. Целта е да стигне върхова форма в момента, който ни е най-важен през годината. Всяко момиче е различно, но Неви играе по-добре, когато е ядосана. Катрин също я познавам много добре, работим от дълго време, знам силните й страни. Катрин има много добра психика и физическа издръжливост. В същото време е въпрос на работа да напредва. Тя започва с нова програма и мисля, че ще се подготви много добре за първите състезания. Катрин ще играе на Гран при турнира в Киев. Минаха два месеца и започвам да разбирам как трябва да работя с другите три момичета, за да извлека най-доброто от тях. Боряна работи много амбициозно иска да покаже много нови елементи. След Москва е толкова амбицирана, че след като се върнахме започна да ми предлага много сложни, нови елементи. Налага се да ги спирам с треньорката й, защото в същото време не искам да се връща много назад в подготовката. Ерика в момента е в Каламата, там ще участва на традиционно много силния международен турнир. С нея сменихме два пъти едно и също съчетание през изминалия месец, защото не ми се получи от първия път. И решихме да пробваме нещо, което смятам, че много й подхожда. Избрахме класическа музика, която много й отива. Тя също би могла да бъде серизна претендентка. Петя е най-голямото ми предизвикателство в отбора. Според мен досега не е била на такива натоварвания, не е била на този режим на работа. Случват се по-бавно и постепенно нещата, но тя гледа другите момичета и се учи с всеки изминал ден.
-Какво е да отговаряш за пет момичета?
–Малко по-сложно отколкото с две. Като отговорност съм натоварена, но аз не очаквах да е нещо по-различно. Преценила съм го, не ме изненадва. Не съм от тези, които се плашат. Като натовареност е същото като миналата година, когато работех само с Невяна и Катрин. Личните треньори ми помагат много, както и Силвия Стойнева. Нищо не ме плаши като работа.
-Следиш ли другите пет момичета, които са в разширения състав?
-Имам наблюдения, те участваха на първото официално контролно състезание заедно с основния състав. Сега на 9 март ни предстои второто контролно. Там също има момчиета, които могат много. На първото контролно не бяха в много добра форма, но беше и съвсем рано. Виждам много интересни съчетания, с интересни елементи, качество в изпълнението. В Москва с наш беше и девойката Елизабет Йовчева, хареса се много, има качества. И при девойките трябва да се работи по-организирано, за да може те да преливат в първия състав.
–Интересът към вас е голям, искат се резултати…
-Това е така, още не мога да свикна с интереса към нас. Толкова голям е интересът че почти не остава ден, в който да не идват журналисти. Не е лошо да ни оставите да свършим малко работа, шегувам се, разбира се (смее се). Засега не виждам проблем, знам че интересът ще е такъв, че се очават резултати. Нека си вършим добре работата, интересът не тежи толкова. Такива посрещания имаме, че нямам думи. Не мога да свикна с това, че като сляза от самолета в 11 часа вечерта трябва да изглеждам добре.
-Промени ли се отношението към Невяна след Олимпиадата от съдии, състезатели? Как я гледат?
-Невяна е фактор и това е безспорно. Виждам как я гледат преди да излезе на терена, или когато от тренировъчните зали тръгнем към състезателната. Погледите се впиват в нас. Това го усещам. По някакъв начин Невяна вече е готова за това. Тя е наясно, че от нея се очаква много. Предполагам, че и тежи, няма как. Тук е моята роля, да ходя зад нея и да казвам: „Неви, не те интересува кой как те гледа. Изключваш тотално, на терена си само ти и уреда, само минута и половина концентрация“.
-Съдиите приеха много добре Катрин миналата година. Много взривно влезе в елита. Сега какво да очакваме от нея?
-Катрин е много лесна за съдиите, за съдийстване, затова се харесва. Когато тя изпълнява нещата е много точна, много ясна като трудност с тяло, много тегхнична с уред. Затова какво да очакваме, не ми се говори предваретелно.
-Финали?
-Финали, да.
-Имаме конкуренция, трудно ли ти е да избереш коя къде да участва?
-Точно това си помислих аз, че отговорността ще я приема по-стоически, знам какво е да носиш отговорност и това не ме плаши. Именно този избор ме притеснява и много се надявам да вземам обективни и правилни решения.
-Имате ли ритуали?
-(смее се) Да, имаме си. Имаме една кърпа и други нещица, които си правим преди да започне състезанието. Нормални са, когато човек вярва, му помагат. Гледаме много да не залитаме, но всеки спортист има такива роитуали.
-Спомена интересните елементи. Когато Международната федерация признае елемент за оригинален гимнастичката получава бонус от половин точка. Има ли такива елементи за 2017 година?
-Има, подали сме такива във ФИГ и очакваме да се одобрят. При всяка една от тях сме подготвили поне по един елемент, при Неви са малко повече. Надяваме се, че ще ни се одобрят, но още няма отговор. Правим си елементите, отработваме ги и чакаме да разберем дали са оригиналност.
–Какви са впечатленията ти от новия правилник след първия голям турнир?
–Беше ми много интересно да видя как ще се приложи на практика новият правилник. Той дава възможност на гимнастичките малко по-освободено да работят. Те не са толкова ангажирани да спазват всичко това, което до миналата гподина се описваше във фишове и трябваше стриктно да се изпълнява. Сега вече, ако нещо не се получи те могат да го направят в друга част на съчетание, да го повторят. В същото време впечатленията ми от новия правилник са следните – за да се достигне до максимална оценка са необходими изключителни качества на гимнастичката, за да успее да направи всичко, което й е необходимо за високия резултат, да е много добра в работята с тяло, в техниката с уреда, да е много бърза, за да изпълни всичко това в рамките на минута и половина, да е много артистична и композициите й да направени по този начин, че връзките между еелементите да са по музиката, за да няма наказание за артистичност. Четирите бригади, които оценяват съчетанието са много свързани. Изпълнението ще играе голяма роля, защото една грешка в изпълнение повлиява и на останалите комисии – има нарушаване на синхрона, губи се артистичност, получават се десетите наказание в изпълнение и не изпълнената трудност. Така една груба грешка е наказана много сериозно.
-Може ли да направиш разбор на представянето на двете ни момичета. В Москва видяхме много амплитудни оценки, Боряна е една от гимнастичките с такива.
-Да, наистина и аз го забелязах. Когато гледах таблото видях оценки от 12 до 19. Това го нямаше досега. Все пак това беше първо състезание за съдиите и те трябва да влязат в ритъм, да уточнят как ще се съдийства. Не успях да гледам всички, бях ангажирана с момичетата. Боряна и Невяна играеха в различни състезание и се бях концентрирала върху тях, но опитах да наблюдавам и другите гимнастички. Разликата става от това, че съчетанията са наситени с елементи и оригинални елементи с уред. Всяка гимнастичка, която претендира за класиране тръгва с висока оценка. Всеки залага на много висока трудност с уред и тяло и разликите станаха при изпълнението.
-Оценката за изпълнение ли ще бъде решаваща вече?
-Да, тя ще бъде важна. Двете оценки не се виждат от зрителите. Всеки ще заложи на трудност над 10 на теория. И при нас е така. Въпросът е колко от тази трудност ще изпълни гимнастичката. Всеки теоретично може тръгне и от 15 точки, но да направи 8.
–Резултатът 18.200 на Боряна на обръч доближава ли я до максимално доброто изпълнение?
-Много съм доволна от Боряна. Дори съм изненадана, че й дадоха толкова добра оценка. Но тя изигра хубаво съчетаниет си с обръч. То е наситено с елементи, които могат да вземат силна тази оценка при добро изпълнение.
-Наглед и при бухалките всичко беше напред, но оценката е 15.600?
-При тях самото й съчетание се възприе по-зле. Аз започнах да търся обяснение защо се случи така. Тя направи по-малко елементи, които да й донесат висока оценка, не че ги изпълни лошо, но бихме могли да стартираме с повече и по-сложни елементи и още от вчера сме й усложнили програмата.
-При Невяна оценките на топка и обръч в първия ден изглеждаха ниски?
-Невяна не успя да направи всичките си неща, които искаме да направи. Смятам, че ще успее да изработи композициите и да играе по-добре. Допусна грешки, които за етапа на подготовка са нормални, но не бива да ги прави на следващите състезания.
-Отдавна слушаме, че правилникът ще бъде благоприятен за българските състезателки. С какво?
-Може да се компенсират недостатъци. Не е нужно да си супер гъвкав, както налагаха рускините, а другите тимове им подражаваха. Преди се изискваше да изпълняваш труднстите с тяло. Сега може да компенсираш с уред, не си задължен да направиш всичко с тяло.
-Дина Аверина получи оценка 19.600. Александра Солдатова също мина 19-те точки. Успя ли да ги видиш и толкова ли са близо до съвършенството. В Москва оне аз видях много по-интересни и запомнящи се гимнастички, включителни Невяна и Боряна.
-В момента гимнастиката и правилника изискват това, което Аверина прави. Тя е страшно динамична, много технична и прави сложни неща с тяло и уред. Не мога да кажа, че оценките им са незаслужени. Може би съдиите трябва да са малко по-взискателни в бригадата артистичност. Това би могло да се подобри. Съдиите още се учат, но трябва да са по-взискателни към тази оценка за артистичност, която не кара не само да изпълняваш елемент след елемент, а да е издържано върху музиката на която се играе.
А това е трудно, защото всеки иска да тръгва с максимални елементи. После трябва те хем да са направени музикално, преходите им да са танцувално и артистично изпълнени. Видяхме много съчетания, претрупани с много елементи без да е помислено да е са изпълнени хреографски добре и с музиката. Ние много се стараем да има връзки между елементите, преходите, да се получава една завършна композиция.