Една жена в сянка е голямата победителка в света на фигурното пързаляне в последните сезони. Четири поредни години неизменно нейни възпитаници са първи и втори при танцовите двойки на световните първенства по фигурно пързаляне. Красивата страна на спорта ви представя Марина Зуева, която за 4 години, спечели 4 титли, 4 сребърни медала и един бронзов.
Пътят на Марина Зуева започва на 9 април 1956 година в Москва. Като повечето съветски деца и тя от малка е насочена към спорта. Талантът й се оказва във фигурното пързаляне и набързо руските специалисти я поставят в двойка с Андрей Витман. Танцовото дуо не успява да оправдае очакванията. Все пак състезателите печелят два бронзови медала от национални шампионати и през сезон 1976/77 пети места в Европа и света. На следващия сезон те са шести на Европейското и седми на Световното.
По това време големите звезди на руското танцово пързаляне са добре познатите ни бивши треньори на Албена Денкова и Максим Стависки Наталия Линичук и Генади Карпоносов, Ирина Мойсеева и Андрей Миненков, а се забелязва и класата на младите Наталия Бестемянова и Андрей Букин. Марина ясно осъзнава, че шансовете на двойката са малки и решава да се оттегли от активна състезателна кариера.
На 21 години тя решава, че бъдещето й е като хореограф и започва работа в ЦСКА. Едновременно с това Зуева учи в Националния институт по театър и задачата за дипломната й работа през 1982 година е да създаде програма за новосформираната спортна двойка Екатерина Гордеева и Сергей Гринков (по това време Катя е на 11 години, а Сергей на 15). В следващите години Гордеева и Гринков неизменно работят с Марина, която прави за тях хореографии по музика от “Лунната Соната”, “Ромео и Жулиета”, “Вокализ”.
През 1991 година тя заминава да работи в САЩ и продължава да е до Катя и Сергей, които се пързалят при професионалистите. Две години по-късно вече олимпийските и четирикратни световни шампиони я молят да направи програмите им за Игрите в Лилехамер, на които се завръщат при аматьорите. Резултатът е нова титла, като успешното партньорство между двойка и хореограф продължава до смъртта на Гринков година по-късно.
Работата с двукратните световни шампиони е достатъчна за визитката на Зуева, която изградила собствено име започва работа като треньор. През 2001-а стартира и успешното й партньорство с руския треньор Игор Шпилбанд. Тандемът работи заедно до миналия сезон.
Със себе си Шпилбанд води младите Танит Белбин и Бенджамин Агосто, които се превръщат в първите звезди на треньорското дуо. Те работят заедно до 2008 година, като Танит и Бен печелят пет национални титли, сребърен медал от Олимпиадата в Торино през 2006-а, сребърен и два бронзови медали от световни първенства. Марина и Игор правят хореография за Саша Коен през сезон 2004/05.
Големият им успех са обаче двойките Теса Въртю и Скот Моър (Канада) и Мерил Дейвис и Чарли Уайт (САЩ), с които работят от юношеската им възраст. Именно с тях треньорите успяват да създадат истински звезди, които да доминират на световната сцена и то в продължителен период.
Още през 2008 година канадците стават втори в света и трети година след това. През 2009-а американската двойка пък заема четвъртата позиция на шампионата на планетата. Тогава започва и “съперничеството” между двете двойки.
В олимпийския сезон Теса и Скот стават шампиони на родна земя, печелят и първата си световна титла. Мерил и Чарли са след тях и в двете състезания. Година по-късно ролите се сменят на Световното и американците са номер 1. Този сезон е и най-успешният за Зуева-Шпилбанд, тъй като други техни възпитаници Мая и Алекс Шибутани стигат до бронза. През 2012-а Въртю и Моър си връщат титлата, а след края на сезона неразбирателство разделя треньорите им.
При Марина остават трите й най-силни двойки. Този сезон доминацията на нейните възпитаници не приключи. Дейвис и Уайт си върнаха златото, а съперниците им останаха след тях.
Треньорката не толерира нито една от двете двойки. На последното Световно първенство те имаха еднакъв стартов технически резултат и битката за титлата беше в техни ръце. “Не се държа по различен начин с нито една от двойките. Мога да кажа, че съм ги отгледала от съвсем малки. Катя и Сергей бяха млади, Мери и Чарли са с мен от 13-годишни, а Теса и Скот, откакто бяха на 14 и 15. Страхотно е да ги гледам как успяват. Чувствам, че с всеки шампион, който изграждам уча нещо ново”, споделя Зуева.
Модерната версия на “Кармен” на канадците не беше приета особено радушно от съдиите и критиката. “Исках да дам “Кармен” на Теса и Скот още преди пет години. Всички казват, че Скот доминира в двойката, че е истински танцьор, ярка звезда. В същото време Теса беше красива сянка. А тя има страхотна фигура, технически данни и богат опит в балета, просто трябваше да им намеря подходящата програма. Може би тя щеше да се справи с образа на Кармен на 17 години, но мисля, че е по-добре, че го направихме сега”, признава руската специалистка.
През сезон 2010/11 Марина тренира и сина си Фьодор Андреев, който се пързаля за Русия в двойка с Яна Хохлова. Дуетът обаче се разпадна заради травма на партньора. Иначе именно травмите са причина синът на известната хореографка да не успее да пробие във фигурното пързаляне. Сред успехите му са титла на Канада при юношите и трето място при мъжете.
В момента Марина има тежката задача да направи шест програми достойни за Олимпийски игри. Зуева признава, че отдавна е решила на каква музика ще се пързалят Въртю и Моър, Дейвис и Уайт, както и брат и сестра Шибутани.