Има текстове, които съм писала и са се оказвали пророчески, заради което много си ги обичам. Като историята на Оксана Чусовитина в деня на старта на Олимпиадата в Рио, за която беше обявила, че е последна в кариерата й, но предвидих, че Токио е след „само“ четири години. Или тази за Бранимира Маркова от април 2017-а със заглавие „Вдъхновителката и силният отбор“.
Отборът на Бранимира Маркова надмина моите очакванията. И време да ви припомня с какво само два дни преди началото на Европейското първенство в Баку (Азербайджан).
За първи път от години насам се разби наложеното статукво в индивидуалния ни тим да има прима. Вместо прима се радваме на три абсолютно равностойни състезателки, всяка със своите отличаващи я качества, всяка толкова различна от другите две, което ми позволява да обичам всяка от тях. Капитанът – Невяна Владинова, Стабилната – Катрин Тасева и Изгряващата – Боряна Калейн.
Трите излизат на Европейското като ОТБОР сребърен медалист от Световно.
Разбира се, започваме с Невяна Владинова. Да не забравяме, че само преди две години тя почти сама донесе отборния медал на страната ни на Европейското. Неви има рядкото качество да намира най-добрата си форма в точния момент. Ролята й на капитан и обединител на отбора не е никак малка, тя играе най-добре именно в тези състезания.
Последните две години за нея бяха коренно противоположни. През 2017-а спечели отборен и индивидуален медал от Европейско и по великолепен начин се пребори за бронз на топка от Световното първенство в Италия, като докосна душите на феновете с великолепното си изпълнение върху Concierto de Aranjuez на Пако де Лусия.
Tова е спортът – точно, когато си направил най-голямата стъпка напред, една контузия може да те върне десет назад. И така се случи именно с Владинова с двете травми, които нарушиха подготовката й миналия сезон. Невяна обаче се мотивира в най-важния момент. Да, помним, че остана едва 15-а на Световното, но нека не забравяме, че в квалификацията, която беше важна за отборното класиране, се нареди седма, като четири от момичетата пред нея имаха лукса да играят по четири съчетания и най-ниската и оценка да отпадне. Записа шесто и седмо място на финал, което в тази конкуренция беше голям успех.
Още в началото на новата година Неви показа, че е във форма, на турнира в Лисабон се представи най-добре от трите ни състезателки, но висока температура не й позволи да покаже колко добре е подготвена на Световната купа в София. Обръчът й върху Реквиема на Верди се върти дори и във форумите по фигурно пързаляне като пример за отличен музикален избор и постановка, а на Елит видяхме и две много силни изигравания. Лентата върху It is a man’s World е истински шедьовър, с който тя докосва сърцата ни, а бухалките по традиция са много сложни и впечатляващи и с тях взе сребърен медал на купата в Ташкент.
Факт е, че Невяна допуска грешки с уред, но играта й с тяло е най-добра от доста време насам. Пируетите и равновесията се получават с лекота и имайки предвид как се мотивира на големи състезания, отново може да очакваме силно Европейско от нея.
Силата на отбора се видя при травмата на Неви, когато Катрин успя да излезе напред. Характерното при нея е стабилността на изпълнението, грешките са много малко, преминава се плавно от елемент в елемент, което прави композициите й много завършени. Тасева изглежда много спокойна, създава впечатление, че не се вълнува много, но това е фасада, зад която се крият много часове в залата с Бранимира Маркова и Силвия Стойнева и голяма отдаденост на гимнастиката.
Излиза на Европейското като медалистка на уред от 2017-а и пета в многобоя от предишния сезон. На Световното в София освен отборния медал се класира шеста в многобоя и игра три финала.
Тази година Катрин игра на три световни купи и записа силни изяви и оглави генералното класиране заедно с Александра Солдатова и Дина Аверина. В София се класира трета в многобоя и втора на топка, бухалки и лента.
В Баку ще играе три съчетания. По традиция при нея топката винаги се получава много добре. Сега е по-впечатляваща от всякога. Уредът сякаш залепва на тялото й в една бавна, чувствена композиция, която е толкова типична за нея. Желанието й да се развива виждаме в бухалките, в които е добавено фуетето, точно под музиката, много на място и дава страхотна енергия на танцувалната композиция още в самото й начало. Този сезон като че ли това е най-впечатляващата програма на Тасева, изпълнена с трудности с уред, отлично поставена под гласа на Арета Франклин. На Елит тя взе 22.400 точки за бухалките си. А с лентата си може да ни разплаче, лиричната Лейди Гага, лиричната Катрин Тасева – една перфектна симбиоза.
Последна, но не и по значение е „Фантома“ на сезона Боряна Калейн. Няколко гимнастички в световен мащаб правят голям прогрес, но безспорно Бубето е най-впечатляващата от тях. Още преди две години си позволи да намигне на съдиите, а те сякаш винаги са били влюбени в нея. Много силни последни два сезона за грацията, намери място в отбора за Световното в София, в което регламентът я лиши от участие във финала на многобоя, но пък записа най-добрите ни класирания във финалите – остана на 1 десета от медала на обръч и завърши шеста на лента.
2019-а изглежда като годината на Боряна Калейн. Записа най-добрите ни резултати в Световните купи – два медала в многобоя, сребро и бронз и още два сребърни на топка и един на лента.
При грацията също виждаме една много различна гимнастика. Бубето влиза в образ във всяко свое изпълнение. Тук няма как да не отличим и личната й треньорка Мариана Памукова. Обръчът започва с класика „Фантома на операта“ и в първата секунда с половината скрито лице Калейн показва една великолепна постановка, която, ако мога да цитирам Илиана Раева за смесеното съчетание на ансамбъла си е цял „Бродуей“. Интересно е как тихата и наглед скромна състезателка се преобразява на килима. Вече почти на 19 години тя израстна пред очите ни и се превърна в една прекрасна млада жена, на която вече отива и образа на кокетка, която не се притеснява да си признае „Аз съм беля“ със своята топка. И за финал лентата, която във финала символизира лък. Готова ли е Боряна да отстреля конкуренцията. Безспорно. Базирана на отличната си игра с тяло, сложните елементи с уред и артистичността си Боряна Калейн е образецът на съвременната гимнастичка. Съвсем малко повече стабилност и увереност, която ще получи с големи състезания и Боряна ще ни намига от най-високото стъпало на подиума.
Снимки Adore Pirin